Az irányításról szóló fejezet így kezdődik:
"Adj juhodnak vagy tehenednek nagy, tágas rétet, hogy
irányítani lehessen."
Milyen szép gondolat, és ráadásul mennyire igaz is.
Suzuki nagyon érdekes dolgokat ír könyvében a japán festészetről.
A hagyományos japán festészet szerinte formális és élettelen
lett, ezért fejlődött ki a modern művészet. A régi mesterek művészi
összevisszaságban vetették papírra a pontokat, amiben az okozza a nehézséget,
hogy valamilyen rendbe a pontok csak összerendeződnek.
Próbáljátok ki (ő is ezt javasolja) és meglátjátok, bárhogy
is koncentráltok az összevisszaság fenntartására, nem fog menni. Az hiszitek,
hogy irányítani tudjátok, hogy összevissza legyenek a pontok, de tévedtek.
A
pontok összerendeződnek!
A legjobb, amit tehetünk, hogy bátorítjuk az embereket a „rosszalkodásra”,
így lehetőség lesz irányítani is őket. Engedjük, hogy azt tegyék, amit akarnak,
miközben csak figyelünk.
Figyeljünk, mert a lehető legrosszabb, ha nem veszünk
tudomást róluk, vagy ha látványosan irányítani akarunk.
Így van ez a zazenben is. Engedjük, hogy gondolataink
jöjjenek, de ne foglalkozzunk velük, engedjük elmenni őket. Mindenki tudja,
hogy ez nem könnyű, sőt, inkább az a helyes kifejezés, hogy nagyon nehéz, de a
zazen ülésben megvan a módszer, hogy sikerüljön gondolatainkat elengedni.
Számoljuk a légzéseinket, és koncentráljunk a be és kilégzésre.
Némileg ellentmondásba keveredtünk, mert a „valamirevaló
összpontosítás” nem a zen igazi célja, hisz a valódi cél a zenben, hogy úgy
lássuk, és úgy figyeljük meg a dolgokat, ahogy vannak. Ezt foghatjuk fel az
irányításnak.
Tehát a zazenben, amikor a légzésre összpontosítunk, az csak
egy segédeszköz, ami leginkább abban segít, hogy felismerjük a nagy szellemet,
vagyis a mindent!
Tökéletes szabadságra vágyik mindenki, de vajon létezik
tökéletes szabadság?
Igen, létezik, de ez nem azt jelenti, hogy nem kellenek
szabályok, és azt sem jelenti, hogy mindenki azt csinál, amit akar. Addig van
esélyünk a szabadságra, amíg vannak szabályok.
„Úgy törekedni a szabadság elnyerésére, hogy nem
tudatosulnak a szabályok – értelmetlen. Azért gyakoroljuk mi a zazent, hogy
szert tegyünk erre a tökéletes szabadságra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése