2014. május 5., hétfő

Zen szellem, az örök kezdők szelleme 1. rész - A TARTÁS (Shogaku Shunryu – Sunrjú - Suzuki)


"Ezek a formák nem a helyes tudatállapot kieszközölésére valók, hanem ez a testtartás már maga a helyes tudatállapot. Nincs szükség valamilyen különleges tudatállapot elérésére." írja könyvében a szerző.

A zazenről többször is írtunk már, de sosem lehet elégszer beszélni róla.

A lótuszülés a zazen alapja és ez a pozitúra, ez a tartás kifejezi az egységet a kettősségben. Az egyik legfontosabb tanítás a ZEN Buddhizmusban, hogy nem kettő és nem egy! A testünk és a szellemünk nem kettő és nem egy, hanem testünk és szellemünk is kettő is és egy is. Függők és függetlenek is vagyunk egyszerre.

A lótuszülésben lábainkat keresztezzük így eggyé válnak, bár van külön bal és jobb lábunk. Ez a tartás kifejezi az egységet a kettősségben.

Mindenki tudja, hogy egyszer meg fogunk halni, viszont ha azt gondoljuk, hogy ez jelenti életünk végét az téved, illetve aki azt hiszi, hogy nem halunk meg az is tévedésben él. A ZEN azt tanítja: meghalunk és nem halunk meg!

Van, aki úgy véli, hogy szellemünk és lelkünk örökké létezik, és csak a fizikai test az, ami meghal, de a ZEN szerint ez sem teljesen helyes felfogás. Miközben ezt boncolgatjuk és gondolkodunk térjünk vissza a zazen üléshez. Amikor jobb lábunkat testünk bal oldalára és bal lábunkat testünk jobb oldalára, konkrétan a combunkra helyezzük, a következő pillanatban hirtelen nem is tudjuk, melyik melyik? A helyes ülésben, a helyes testtartásban bármelyik lehet a bal és a jobb is.


Emlékezzünk a zazen tartásban az egyik legfontosabb, hogy egyenesen tartsuk gerincünket. A vállak és a fülek egy vonalban vannak, a fejtetőt a mennyezet felé kell tolni, miközben az állat be kell húzni, mert ellenkező esetben (ha az állat felfelé tartjuk) nem ülünk szilárdan és ez álmodozáshoz vezethet.

Megfelelő részletességgel ezt leírtuk a „Mi a zazen?” illetve a „Légzésszámlálás és a zazen” bejegyzésünkben.

A zendo-ban nemcsak az ülésre, hanem az állásra is van néhány szabály, de ezeknek a szabályoknak nem az a célja, hogy mindenkit egyformává tegyenek, hanem az, hogy lehetővé váljon mindenkinek, hogy saját énjét a legszabadabban fejezze ki. Például, mindannyiunknak van saját állásmódja, mivel az saját testének arányain alapul.

Az a legfontosabb, hogy mindenki saját fizikai testének birtokában legyen. Ha görnyedtek vagyunk, elveszítjük önmagunkat.

Az emberek általában nem magukat akarják megváltoztatni, hanem a körülményeket.

A ZEN szerint, ha a helyes módon és időben tesszük a dolgokat, minden más is megfelelően alakul majd.

Suzuki azt mondja, Ti vagytok a „főnök”. Ha a főnök alszik, mindenki alszik, ha a főnök jól teszi a dolgát, mindenki jókor és jól fog végezni mindent. Ez a buddhizmus titka.

Érdemes kipróbálni, hogy ne csak akkor figyeljünk a helyes tartásra, amikor éppen zazenben ülünk, hanem máskor is, mert a valódi tan éppen ez, és nem a leírt tanítások, mégpedig azért, mert a papírra vetett tanítások „csak” szellemi táplálékok, amik nagyon fontosak, de a legfontosabb, hogy a helyes gyakorlások révén képesek legyünk azonosulni önmagunkkal.

Buddha, bár sok korabeli vallást tanulmányozott nem volt megelégedve velük és nem tudta elfogadni azokat. Buddhát a saját teste és szelleme érdekelte, nem valamiféle metafizikai lét. Amikor végre megtalálta önmagát úgy látta, hogy minden létezőnek Buddha természete van. Ez volt az ő megvilágosodása.


A megvilágosodás nem egyfajta "jóérzés", vagy valami különleges tudati állapot.
Amikor a helyes helyzetben ülünk, az már maga a megvilágosodás. Ha nem tudunk megelégedni azzal a tudatállapottal, ami a zazen sajátja, ez azt jelenti, hogy gondolataink még mindig elkalandoznak.
Ne ingadozzon és kalandozzon el se testünk, se szellemünk, mert az ilyen testtartásban a helyes tudatállapot megléte nem kérdés.

Mindenki rendelkezik vele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése