A ZEN buddhizmus iránt kicsit is érdeklődők számára a „koan”
szó ismerősen cseng, de vajon mindenki ismeri a jelentését?
Eredetileg egy kínai szóból a „nyilvános közleményt” jelentő kungan-ból származik, de a zenben szellemi feladatot jelent.
A koan a zenben lehet egy idézet egy szútrából, szabályból, egy zen-béli megtapasztalás leírása, vagy epizód a mester életéből, és még sok más is.
Minden koan azt a célt szolgálja, hogy a tanítványt egy magasabb igazságra figyelmeztesse.
Eredetileg egy kínai szóból a „nyilvános közleményt” jelentő kungan-ból származik, de a zenben szellemi feladatot jelent.
A koan a zenben lehet egy idézet egy szútrából, szabályból, egy zen-béli megtapasztalás leírása, vagy epizód a mester életéből, és még sok más is.
Minden koan azt a célt szolgálja, hogy a tanítványt egy magasabb igazságra figyelmeztesse.
Most még ne hagyja abba az olvasást még akkor sem, ha úgy érzi
Fél kézzel nem lehet tapsolni,
akkor mégis hogyan szól
egyetlen tenyér?
- így szól az egyik koan.
Harding: A világ vallásai című könyvében részletesen
körbejárja ezt a témát is, ennek alapján nézzük miről is szólnak a koanok, mi
is a koan pontosan?
Erre a kérdésre a válasz nem egyszerű. Mondhatjuk azt, hogy
a koan egy fejtörő, melynek megoldása nem egyszerű, de ha sikerül, akkor a
tanítvány eljutott a megvilágosodáshoz. Minden koan kissé, vagy éppen nagyon is
őrült. Nem hasonlítható egy intellektuális kérdéshez, aminek egzakt megoldása
van. A koannak az a célja, hogy összezavarjon, összezavarja az értelmet,
rávegye az embert a lassításra, sőt a megállásra. Nyugalomra intse nyughatatlan
elménket. Talán csúnyán hangzik, de éppen azt a célt szolgálja, hogy aláaknázza
a gondolkodást.
Sokszor előfordul, hogy első (vagy akár sokadik) olvasásra
nem érthető számunkra egy-egy koan. Nem kell ezen meglepődni, az esetek nagy
részében a tanítványok számára sem érthető. Ahogy nekünk nem jelent sokat egy
koan, úgy a tanítványoknak sem, bár inkább az a probléma, hogy túl sokat is
jelent, pedig nem a jelentés a lényeg, hanem a látás!
Akkor fogja a tanítvány meglátni a lényeget, akkor fog
megvilágosulni, amikor már belefáradt a gondolkodásba, teljesen kimerült nem
csak szellemileg, hanem fizikailag is. Amikor ez bekövetkezik határtalan öröm
tölti el, nevetve rohan mesteréhez, aki mosolyogva veszi tudomásul, hogy végre
látja a tanítvány, amit látnia kell. A tanítvány nem is érti, hogy nem látta
ezt sokkal előbb, mire a mester rávilágít arra a tényre, hogy azért nem, mert
túl nyilvánvaló, nehéz észrevenni.
Ön kedves Olvasónk nem tanítvány, mégis érdemes
elgondolkodni a mesterek idevágó véleményén.
„Az emberek ki nem állhatják az egyszerűséget. Azt szeretik,
ha a dolgok nehezek és bonyolultak.”
Most akár vége is lehetne írásunknak, de ha azt gondolják,
hogy na jó, akkor ezt „értem”, nézzük meg, mit gondol a megvilágosodásról a ZEN
buddhizmus jelenlegi legnépszerűbb iskolája? (szótó (soto) iskola) Szerintük
nem a koanok a lényegesek, mert a megvilágosodás már amúgy is igaz
természetünk. A tanítványt arra buzdítja, hogy már a kezdetektől élvezze ezt a
természetet. Ezért preferálja a zazent más néven ülő meditációt.
Azt hirdeti, gyakorolni és megszilárdítani az ember
jelenvaló megvilágosodását.
Most vagy soha!
Egy idézettel zárjuk gondolatainkat:
„Valamikor egy zen mester azt mondta:
– Gondold el a nem gondolkodást!
A szerzetes
megkérdezte:
– Mit értesz az alatt, hogy elgondolni a nem gondolkodást?
– Azt, hogy túl vagy a gondolkodáson – felelte a zen mester.
Amikor zazenben ülsz,
ne gondolkodj! Ne használd a homloklebenyed! A homloklebenyed már veled együtt
ül, tehát ne használd gondolkozásra. Ez nem azt jelenti, hogy pusztítsd el a
gondolkodást, vagy hogy tartsd távol magad tőle. Egyszerűen csak légy nyugodt,
és ne ártsd bele magad a gondolkodásba!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése