2014. február 25., kedd

Az ikebana művészete


Múltkori írásunk kicsit komolyra sikeredett így ma egy könnyed, de annál szebb témával foglalkozunk.

Általában mindenki szereti a virágokat, szívesen nevelget is virágot a kertben, vagy lakásban, és sokszor vásárolunk vágott virágot szeretteinknek, vagy akár saját magunknak.

Amikor egy csokorra gondolunk az jut eszünkbe, hogy szép, színes és minél több virág van benne, annál szebb.

Valóban nagyon szépek a hatalmas virágcsokrok, de most fordítsuk figyelmünket az ikebana művészetére, ami ellentétben a nyugati kultúrákban megszokott csokroktól, sokszor alig tartalmaz virágot és mégis szép.


A virágrendezés művészete
Japánban vallásos eredetű és a hagyomány szerint a szerzetesek a letört ágakat, gallyakat, virágokat összeszedték és vízbe helyezték, hogy meghosszabbítsák életüket. Ezekkel díszítették szobraikat és oltáraikat.


A nyugati virágkötészet a tömeggel, míg az ikebana a terekkel, visszafogott színekkel, kevés anyaggal dolgozik és ér el erős kompozíciós hatást. Az ikebana alkotásokban fontos szerepet kap a kiegyensúlyozott aszimmetria, ami a természet teljességét szimbolizálja. Inkább használnak bimbót, rügyező, vagy száraz ágat, levelet, mintsem teljesen kinyílt virágot. Mindezek az élet változásait a mulandóságot jelképezik.
Az ikebana kompozíciókat bronz, fa, vagy kerámia edényekbe helyezik.

Csak egy kicsi történelmet csempészünk írásunkba

A sukiya stílus összefonódott a teaceremóniákkal és a ZEN Buddhizmus egyszerű, puritán szellemiségével. Valójában ezt a stílust szokás a „Japán stílusként” emlegetni.

„Legismertebb építészeti emléke a Katsura Rikyu palota Kiotóban. Ez a "teaház esztétika" máig átszövi a japán kultúrát - a monokróm tusfestményeket éppúgy, mint a színkoordinációt, a kerttervezést vagy a virágrendezést.” (terebess.hu)



Az ikebana elrendezésének alapjai

„A legősibb típusú elrendezés a grafikus hatású ág arányait veszi alapul, mely meghatározza a kompozíció terét. Ez a tartóedény magasságának és szélességének összegének másfélszerese, a szimmetriatengelytől 10°-15°-kal hajlik el. Ehhez kapcsolódik a földet szimbolizáló elhajló ág, mely a szimmetriatengellyel 60°-75°-ot zár be. Kettőjük közé kerül a szimmetriatengelytől 45°-os elhajlásban a az ég és a föld között cselekvő ember jelképe. Ennek magassága a főág háromnegyede, míg a földet szimbolizáló ág ennek háromnegyede. A közéjük helyezett levelek, virágok a kompozíció alsó harmadában foglalnak helyet.” (wikipedia)



Ikebana kompozíciót bárki készíthet. Vannak ugyan nagyon komoly és drága iskolák, ahol elsajátítható minden az ikebanával kapcsolatban, és elvégzése után igazán magas művészi értéket képviselő alkotásokat készíthetünk, de egy kis képzelőerő, egy kis kreativitás és máris alkotói lehetünk egy ilyen kis csodának.

Egy mestermű komoly jelentésekkel bír, minden egyes növénynek megvan a szimbolikus jelentése, mely nem csak a fajból, fajtából, de a nyílási állapotból, a növények elhelyezéséből és egymáshoz viszonyulásukból is fakad.

Az elrendezés lényege, hogy minden egyes alkotóelemet a maga legteljesebb szépségében mutasson be, és az egész összeállítással egy érzést, hangulatot közvetítsen.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése