Előző írásunkban a Zen körről meséltünk, ma pedig néhány szót szólunk a művészetekről és a Zen kapcsolatáról.
A Zen lényege a felébredés (satori) és a művészetek is ezt segítik, szolgálják. A sok módszer közül, ami arra szolgál, hogy „felébredjünk”, a Zen művészet az egyik. A művészet egy gyűjtőfogalom, amibe beletartozik a festészet, szobrászat, virágkötészet, kertművészet, költészet, mesélés, stb.
A Zen művészetben nem a célt kell keresnünk és nem kell feltétlenül műalkotásoknak tekinteni, hanem inkább a mindennapi élet transzcendens (fel nem fogható, természetfeletti) kifejezéseként kell gondolni rá.
A Zen lényege a felébredés (satori) és a művészetek is ezt segítik, szolgálják. A sok módszer közül, ami arra szolgál, hogy „felébredjünk”, a Zen művészet az egyik. A művészet egy gyűjtőfogalom, amibe beletartozik a festészet, szobrászat, virágkötészet, kertművészet, költészet, mesélés, stb.
A Zen művészetben nem a célt kell keresnünk és nem kell feltétlenül műalkotásoknak tekinteni, hanem inkább a mindennapi élet transzcendens (fel nem fogható, természetfeletti) kifejezéseként kell gondolni rá.
A Zen művészetben
a technikai készségek nem annyira fontosak.
Például egy
„Zen-festő figyelmen kívül hagyja az esztétikai és formai nézeteket, ehelyett
inkább a folyamatosan áramló teremtő erő mélyére akar hatolni.”
Mielőtt teljesen
elmennénk a nehezen olvasható és túl misztikus világba, álljon itt egy ismert
történet, egy festőről, akitől egy bambuszliget megfestését kérték, ami
könnyebbé teszi a Zen művészetek megértését.
Ebben az időben a szumie, a fekete-fehér tusfestészet élte fénykorát.
Ebben az időben a szumie, a fekete-fehér tusfestészet élte fénykorát.
„A festő
megfestette a bambuszerdőt, de nem fekete tussal, ahogy azt addig szokták,
hanem pirossal.
A megrendelő főúr haragosan támadt a festőre, amikor meglátta a festményt:
- Hogy festhetted pirosra a bambuszt? Ki látott már piros bambuszerdőt?
- Nézd uram! Gondold meg! - válaszolta a festő. - Ki látott már fekete bambuszerdőt?"
A megrendelő főúr haragosan támadt a festőre, amikor meglátta a festményt:
- Hogy festhetted pirosra a bambuszt? Ki látott már piros bambuszerdőt?
- Nézd uram! Gondold meg! - válaszolta a festő. - Ki látott már fekete bambuszerdőt?"
A Zen-festészetnek, hasonlóan a Koanhoz, az a feladata, hogy
sokkot idézzen elő és nem az, hogy az ábrázolás hűséges legyen. Az a fontos,
ami nincs is rajta a képen, amit a tudatunk tesz hozzá, hogy így a festmény
művészi élménnyé váljon.
A fenti történet nem csak a festészetre, hanem bármilyen más
Zen művészetre jellemző. A Zen művészek saját szellemi felismerésüket hagyják
alkotásaikon és azt nem ábrázolják, amit megéltek, viszont az céljuk, hogy
megismertessék az emberekkel az ő általuk átélt szellemi élményt.
Tensó Súbun- Olvasás egy Bambuszligetben
(forrás: wikipedia)
(forrás: wikipedia)
A Zen művészek az alkotás előtt meditálnak, így „dolgoznak”
a műalkotáson, mielőtt valóban megalkotnák azt.
Legközelebb egyenként megnézzük a különböző művészeti ágakat, ami ígérjük sok érdekességet tartalmaz majd.
Legközelebb egyenként megnézzük a különböző művészeti ágakat, ami ígérjük sok érdekességet tartalmaz majd.
Hjónendzu tekercs
A kreativitás az a minőség, amit a cselekedeteidbe viszel.
Ez egyfajta hozzáállás, egy belső megközelítés - egy más szemléletmód... Nem
lehet mindenki festőművész - de nincs is erre szükség. Ha mindenki festő lenne,
csúnya lenne a világ; nehéz lenne élni benne. És táncos sem lehet mindenki,
arra sincs szükség. De mindenki lehet kreatív!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése