Mielőtt folytatnánk Dogen életéről szóló írásunkat,
elgondolkodtunk, hogy mi magunk, és olvasóink közül hányan lehetnek ennyire
megszállottak elveikben, munkájukban, az életükben, mint Dogen.
Nagyon sokan megszállottak, nagyon sokan munkájuk rabjai
ilyen-olyan okból kifolyólag. Ettől függetlenül sokan legalább annyira szeretik
munkájukat, mint Dogen és sokan hozzá hasonlóan korszakalkotó ötleteket
valósítanak meg.
Dogen azt vallotta, hogy térjenek vissza az ősi japán zenhez,
ami szerint nem csak ülni kell és úgy gyakorolni a zent, hanem minden
szempontból élni a mindennapokat.
Mesterének búcsúzó szavait: „Kerüld a városokat és a
politikát, keresd a távoli, csendes helyeket a hegyekben!” megfogadva és
tekintettel a kialakult tarthatatlan helyzetre 1230-ban elhatározta, hogy elköltözik
egy csendes kis vidéki templomba, követői pedig, akiknek száma egyre nőtt, egy
közeli kolostorba.
Ebben az időben kezdett bele, híres műve a Sóbógenzó írásába.
Hamarosan híveinek, követőinek száma olyannyira
megnövekedett, hogy el kellett gondolkodnia egy igazi meditációs csarnok
építésén. Először a meglévőt állították helyre és elnevezte Kannondórinak, majd
adománygyűjtésbe kezdett és felépítettek egy nagyobbat a Kósó-hórin templomot (Kósóhórin).
Ez volt az első (1236) független zen kolostor.
Dogen tanítványa Koun Edzsó vállalta, hogy összegyűjti, lejegyzi,
rendszerbe rendezi mestere beszédeit, írásait, melyek nagy része kínai nyelven
íródott, kivéve a Sóbógenzót, ami japánul. Óriási feladatot jelentett ez, de
ennek köszönhető, hogy máig rengeteg információ maradt fenn Dogenről, életéről,
munkásságáról, hitéről és hitvallásáról.
Az ő eszméi szabadságot, függetlenséget követeltek, így vele
kapcsolatban nem működtek a régi dolgok. Eddig a zen kolostorok bonyolult
gazdasági és politikai szálakkal kapcsolódtak az akkori japán közélethez, de a Kósó-hórin
templom másként működött.
Dogen életében ez volt a legtermékenyebb időszak. Rengeteg világi
hívője és számtalan tanítvány vette kerül, a kolostor jól működött, ahol az
emberek a hagyományos zen szabályai szerint éltek és gyakoroltak. Dogen híres
volt szigorúságáról, de tanítványai és az őt követők tisztelték és szerették,
mert ugyanakkor következetes is volt velük szemben. A környező helyek
szerzetesi viszont nem nézték jó szemmel tanításának kibontakozását, a szótó
zen iskola erősödését.
Állítólag egyszer megpróbálták felgyújtani a kolostort,
ezért Dogen újabb költözésre adta fejét.
Ecsizen, ahol a templomot Eihei-dzsire (Az örök béke
temploma) keresztelték el, ideális helynek tűnt, olyannyira, hogy egyik
előadásának helyszínén még a kormányzó marasztalásának sem engedett.
Vonakodva fogadta el ezt a meghívást, de végül fél évet
töltött el Kamakurában.
A Hókjódzsi kolostorban őrzött önarckép (készült:1249)
Visszatért Ecsizen magányába, ahol végre megadatott neki, hogy
az általa alapított kolostorban az ő elképzeléseinek megfelelően az igaz Dharma
minden ember javára terjedhessen.
1252-ben egészsége megrendült, de a legkevésbé sem
foglalkozott ezzel. Továbbra is tartotta magát szigorú napirendjéhez, és
foglalkozott tanítványaival, valamint az írást is folytatta. Végül 1253. nyarán
szánta rá magát, hogy elutazzon a fővárosba, Kyotóba és felkeressen egy jó
orvost.
Nehezen indult útnak, úgy érezte soha többet nem tér vissza, ezért elindulása
előtt megírta a
„Nyolc nagy ember gyakorlata” c. művét.
1. Nem lehet kizárólag a saját vágyaink kielégítése végett
gyakorolni.
2. Helyesen kell felismerni a gyakorlás jelentését és
jelentőségét.
3. Mindig legyen elég idő a lecsendesedésre!
4. Igyekezzetek gyakorlásban!
5. Fenn kell tartani a tudatunk eredeti állapotát!
6. Tartózkodjunk összpontosított tudatállapotban!
7. Mélyítsük bölcsességünket a folyamatos belső figyelemmel!
8. Kerüljük a hiábavaló vitákat!
Elindulása előtt néhány héttel Edzsót hivatalosan is
kinevezte Dharma-örökösévé, neki adta szerzetei ruháját, majd útnak indult.
A zen mesterek a kínai hagyományra tekintettel, közvetlenül
a haláluk előtt kínai nyelven írtak verset, mint egy szellemi végrendeletet,
amely után már csak meditációs ülésben, nyugodt lelkiismerettel néztek szembe a
halállal. Tiszta tudattal figyelték, miként teljesedik be életük.
Dogen halotti verse, mestere halotti versét fordítja maga
javára.
Mestere, Dógen hazatérését követő évben (1228) így búcsúzott
az élettől:
„Hatvanhat évnyi Bűn az Ég ellen!
Ezt átugorva,
Bucskázom még élőn
A Sárga Forrásba:
Hol lét s halál összevész!”
Dogen pedig így:
„Ötvennégy év telt el,
Az Éggel egy Úton!
Ezen most átugrom,
Énem tutaját elhagyom:
S vágytalan még élőn
Bucskázom a Sárga forrásba”
Dogen 1854-ben megkapta a „Buddhaság megvalósítását keletre
hozó birodalmi mester”, majd 1879-ben a „rendalapító nagymester” címet, ami
nagyjából annak a tisztségnek felel meg, amelyet a lila szerzetesi ruhával
annak idején visszautasított.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése